Nederlanders lopen graag voorop op het gebied van trends, maar ze zijn wél slim genoeg om nooit te veel te betalen. Popal ontwikkelt daarom betaalbare kwaliteitsfietsen met een eigentijds design. Lekker hip en van degelijke kwaliteit, maar dan betaalbaar voor iedereen!
De geschiedenis van een fietsenmerk
Drie broers die Europa veroveren met hippe Hollandse fietsen: de geschiedenis van Popal is er één van dromen, durven en doen. De drie gebroeders Popal kregen het ondernemerschap al vroeg mee van hun vader. Vanuit zijn meubelzaak aan de Kanaalstraat in Utrecht leerde vader Popal zijn zoons de kneepjes van het vak: kwaliteitsproducten verkopen én goede service verlenen. Dat is de lol van het ondernemerschap, dat je klant tevreden de deur uitgaat maar ook net zo lief weer bij je terugkomt.
Toen vader Popal op een dag op een meubelbeurs stond, gebeurde er iets bijzonders. Om zijn meubels aan te prijzen gaf hij een fiets weg, als cadeautje. Maar de fiets bleek populairder dan de meubels zelf, en de klanten vroegen om meer. Hier werd het zaadje geplant wat later zou uitgroeien tot een internationaal fietsenmerk. Het zou een schot in de roos blijken, dat niet alleen het leven van de gebroeders Popal, maar de hele fietsenbranche op z'n kop zou zetten.
In 1999 stak de familie de koppen bij elkaar. De meubelzaak werd omgetoverd tot een winkel waar je alles kon vinden voor je fiets. De klanten waren tevreden, maar toch miste er nog iets. Op de Nederlandse fietsenmarkt bleken namelijk vooral veel dure luxefietsen óf veel goedkope wegwerpfietsen te koop. Een fijne fiets voor niet teveel geld: dat bestond eigenlijk nog niet. De Popal broers vonden dat het beter kon en besloten zelf kwaliteitsfietsen te maken voor een redelijke prijs. In 2008 rolde de eerste echte Popal fietsen van de band. Sindsdien heeft het bedrijf talloze modellen ontwikkeld: van bakfiets tot vouwfiets en alles ertussenin.